Solliciteren kan je leren! Daarom iedere maand een uitgelichte sollicitatie tip.

Tip 1: Verdiep je in de organisatie.

Zorg ervoor dat jij je vooraf hebt verdiept in de organisatie. De bedrijfswebsite is een goed startpunt. Wat doen ze precies, waarom zijn ze (ooit) gestart en welke ontwikkelingen hebben ze al doorgemaakt? Daarnaast kan je misschien al iets vinden over het team, afdeling en/of de cultuur? Online iets niet gevonden? Stel daar dan vragen over! Wil jij je gedrevenheid extra laten zien? Kijk naar de actualiteiten bij de organisatie en benoem het in je gesprek of brief.

Tip 2: Benoem de sterke kanten van jezelf

Een vraag die altijd gesteld wordt tijdens een gesprek is: ”wat zijn je sterkte kanten?”. Deze vraag is soms moeilijk te beantwoorden over jezelf, want je wil natuurlijk niet arrogant overkomen. Werkgevers vinden het niet erg als je hier duidelijk antwoord op geeft, het laat juist zien dat je sterk in je schoenen staat en zeker bent van je zaak. Als je er moeite mee hebt om je sterke kanten te bedenken, vraag je omgeving eens om mee te denken. Die kunnen vast wel iets bedenken waar jij sterk of uniek in bent. Want iedereen heeft sterke kanten, dus jij ook!

Bekijk ook de vacaturetekst goed voordat je naar je sollicitatiegesprek gaat. Bij het benoemen van je sterke punten is het verstandig om te kijken naar de eigenschappen die worden gevraagd in de vacaturetekst, deze zijn namelijk relevant voor de positie waarop je solliciteert. Bekijk eventueel ook vergelijkbare vacatureteksten en kijk welke eigenschappen er terugkomen. Maar let op: benoem niet alle eigenschappen die in de vacaturetekst staan. Dit komt ongeloofwaardig over. Bekijk vooral goed in welke eigenschappen jij je herkent en denk na over een recent voorbeeld waarmee je het kan toelichten.

Tip 3: Bereid je voor op vragen over je minder sterke kanten

Naast je sterkte kanten wordt er meestal ook gevraagd naar jouw minder sterkte kanten. De werkgever weet dan waar je nog ondersteuning nodig hebt. Als je ergens wat minder goed in bent kan je werkgever daar rekening mee houden en op inspelen.

Je werkgever wil graag dat je vooral doet waar je goed in bent. Als je aangeeft dat je ergens wat minder goed in bent, weten ze waar ze jou bij kunnen helpen. Dat is wel zo fijn, voor beide partijen. Ook kan je zelf aangeven dat je je nog wil ontwikkelen. Als je bijvoorbeeld minder goed bent in plannen, kan je aangeven dat je daar graag beter in wilt worden. Zorg er wel voor dat je daarna meteen iets positiefs over jezelf zegt!

Tip 4: Stel vragen over wat jij wilt weten over de organisatie en/of functie.

Zorg ervoor dat je tijdens je gesprek alles vraagt wat je wilt weten. Het gaat er niet alleen om dat de werkgever een goed gevoel heeft, maar ook dat jij er een goed gevoel bij hebt. Daarom is het belangrijk om van tevoren alvast wat vragen te bedenken die je kan stellen tijdens het gesprek. Zo kan jij uiteindelijk bepalen of de functie en het bedrijf goed bij je passen.

Tip 5: Laat je CV door iemand anders bekijken

Zorg ervoor dat iemand anders je CV ook heeft bekeken. Zo verzamel je nog wat tips om je CV zo goed mogelijk te maken. Iemand anders heeft vaak een andere blik op je CV dan jij zelf. Je kan je CV natuurlijk ook door meerdere mensen laten lezen. Liever één te veel dan te weinig.

Zoek binnen je netwerk het liefst iemand die bekend is met de functie en/of branche waar jij op solliciteert. Hij of zij kan dan meteen checken of je alle nodige informatie vermeld hebt. Vraag of diegene notities wil maken of schrijf zelf mee zodat je alle fouten eruit kunt halen en meteen alle tips kunt bewaren voor een andere sollicitatie.

Tip 6: Hoe moet je je kleden?

Hoe moet je je kleden voor een sollicitatiegesprek? Ervaring leert dat de dresscode afhankelijk is van de organisatie waar je solliciteert. Als je bij een Ministerie solliciteert kom je natuurlijk in pak, maar bij de supermarkt zijn een nette broek en overhemd voldoende.

Het is vooral belangrijk dat jij je comfortabel voelt, maar kleed je niet té informeel. Zorg dat je je verdiept in de organisatie en denk daarbij ook na over je kledingkeuze. Als je alle medewerkers op hun site in pak ziet lopen, dan is dat blijkbaar de cultuur. En misschien ken je wel iemand die bij een soortgelijke organisatie werkt. Vraag hem of haar eens wat gebruikelijk is.

Maar vergeet vooral jezelf niet. Voel je je ergens niet prettig bij? Doe het dan niet en zoek een passend alternatief. Dat is er namelijk altijd. Succes!

Tip 7: De vacaturetekst

Staat de vacature nog online of heb je er zelf een printje of een screenshot van gemaakt? Top, lees ‘m nog een keertje goed door. Hierin staat namelijk precies wat de functie-eisen zijn en naar wat voor persoon ze op zoek zijn. Leer bijvoorbeeld de gevraagde competenties uit je hoofd en ga op zoek naar hoe je deze zelf beheerst. Met concrete voorbeelden! Want hier gaan vragen over komen. Hoe makkelijker je erover praat hoe groter de kans dat jij de baan krijgt!

Tip 8: Bereid je voor op lastige vragen

Elk sollicitatiegesprek dat je voert is anders, maar toch stellen veel werkgevers een aantal soortgelijke vragen. Wij hebben ze op een rijtje gezet:

Kun je iets over jezelf vertellen?
Deze vraag word vraag gesteld om je kijken hoe jouw communicatievaardigheden zijn. En hoe je je zelf presenteert. Het is daarbij belangrijk dat je jezelf blijft en dingen over jezelf vertelt die relevant zijn voor de baan waarop je solliciteert.

Waarom wil je hier werken?
Eigenlijk vraagt iemand jou: Wat weet je al van dit bedrijf? Laat in je antwoord merken dat je je hebt verdiept in de organisatie en geef met die informatie aan waarom je er zou willen werken.

Wat maakt jou geschikt voor deze functie?
Deze vraag is lastig, maar vanuit werkgeversperspectief ook logisch. Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet je je CV goed bekijken en zoeken naar punten die voor deze functie belangrijk zijn. Die kun je dan kort en bondig benoemen.

Tip 9: Oefen je pitch

Een pitch is een korte en krachtige presentatie van jezelf, die je kunt oefenen door in precies 1 minuut jezelf voor te stellen. Idealiter oefen je de pitch eerst zelf en vraag je later iemand om ernaar te luisteren. In dit korte, persoonlijke verhaal moet je de ander overtuigen van jouw kwaliteiten en toegevoegde waarde. Vertel waar je kracht ligt, je gedrevenheid! Jouw pitch moet antwoord geven op de volgende vragen:

Wie ben je?
Wat voeg je toe?
Wat wil je?

Zodra je dit vaak genoeg hebt geoefend, ben je goed voorbereid om een goede pitch te geven! En dat is niet alleen bij sollicitaties belangrijk, want als werkzoekende moet je je pitch altijd en overal paraat hebben.

Tip 10: Omgaan met teleurstelling

Je krijgt de zoveelste afwijzing na een sollicitatiegesprek.. Je denkt wel eens; ” Hoe gaat het mij ooit lukken?”. Zo moet je niet denken. Zo maak je jezelf alleen maar onzeker. Bedrijven willen juist mensen hebben die zelfverzekerd overkomen. Het is logisch dat je negatief denkt na veel afwijzingen. Maar laat je daardoor niet leiden. Probeer er op een positieve manier mee om te gaan en blijf in jezelf geloven. Je kan het!

Natuurlijk kun je een afwijzing voor jezelf houden. Maar als het je echt wat doet, praat er dan over met iemand. Ook zou je je gevoelens naar aanleiding van zo’n afwijzing kunnen opschrijven. Hierdoor orden je je gedachten.

Zie een afwijzing ook als een leermoment, een kans om alleen maar te groeien. Meestal krijg je een onderbouwd te horen waarom je niet bent aangenomen en je krijgt feedback. Gebruik deze feedback bij je volgende sollicitatie. En krijg je die feedback niet, vraag er dan gewoon om. Hier kun je alleen maar van leren!

Tip 11: Een assessment

Bij sommige organisaties hoort een assessment bij de sollicitatieprocedure. Daar moet je je natuurlijk goed op voorbereiden. Meestal bestaat zo’n assesment uit een aantal tests met vragenlijsten, een of meerdere gesprekken of een rollenspel. Je kunt dit niet echt goed of fout doen, ze willen kijken of jij past in de cultuur van de organisatie. Ook wordt er gekeken of de functie aansluit bij jouw kwaliteiten.

Omdat een assessment overal anders is, kun je het nooit 100% voorbereiden. Toch kun je veel lezen over assessments zodat je weet wat je te wachten staat. Online vind je ook veel oefentests, het is goed om die te doen want vaak heb je dat soort tests nog nooit, of heel lang geleden gedaan. Maar minstens zo belangrijk: zorg dat je goed uitgerust bent. Het vraagt best veel van je dus hoe fitter jij je voelt, hoe beter. En blijf vooral jezelf, want een assessment is ook – of misschien wel juist – voor jou een goede manier om te zien of de functie bij jou past.

Na afloop krijg je alle resultaten te zien en die worden besproken. Het kan zeker voorkomen dat een organisatie besluit je niet aan te nemen omdat er geen goede match is. Dat is heel jammer, maar zie het ook als leerpunt. Ze wijzen je niet af omdat je niet goed genoeg bent, maar omdat ze iets zoeken in een kandidaat wat jij wat minder hebt laten zien tijdens het assessment. Het rapport is daarom heel waardevol, je ziet waar je kracht ligt en waar je wellicht wat minder op scoort. Het is natuurlijk wel een momentopname en bedoeld voor die ene baan. Een volgend assessment kan weer heel anders zijn en anders verlopen

Tip 12: LinkedIn check

Kom goed voor de dag met een sterk LinkedIn profiel! Zo kom je professioneel over én ben je vindbaar voor recruiters. Wil je weten hoe je dat bereikt? Hier de belangrijkste tips op een rijtje.

De eerste indruk:

Een goede profielfoto is onmisbaar. Check deze op de volgende criteria:

– Positieve uitstraling (bijv. een glimlach)

– Kijk recht in de camera

– Geen vakantiefoto’s en selfies

– De foto is scherp genoeg (300 x 300 pixels)

– Zorg onder instellingen dat jouw foto openbaar is

Genereer bereik:

Maak slim gebruik van de URL. Deze is namelijk makkelijk aan te passen. Zet je naam in de URL en houd hem kort: linkedin.com/in/jan-jansen

Gebruik zoekwoorden:

Verwerk jouw specialiteiten en kwaliteiten in de keywords. Kies 3 zoektermen waarop jij gevonden wilt worden en zet deze 8 keer in je profiel. Dat klinkt veel, maar het werkt! Zet ze in de kopregel, je functietitel, informatie over jou, bij je vaardigheden en in je werkervaringen.

Omschrijf je werkervaring:

– Informatie over het bedrijf

– Link naar de bedrijfspagina op LinkedIn

– Beschrijf jouw taken in max. 5 bullets

– Omschrijf jouw unieke bijdrage

– Geef voorbeelden van resultaten (wat heb je bereikt)

Vaardigheden:

Door vaardigheden en skills toe te voegen word je beter gevonden. Vraag ook of klanten en collega’s jou willen aanbevelen (endorsements)!

Opleidingen:

– Zet alle opleidingen en opleidingsinstituten in je profiel

– Geef een omschrijving van de opleiding en verwerk jouw zoekwoorden hierin

– Denk goed na welke opleiding bovenaan komt te staan, want die springt het meeste in het oog!

Tot slot: zorg voor een uitgebreid profiel, LinkedIn geeft dan aan dat jouw profiel ‘zeer deskundig’ is. Dan kom je eerder naar boven bij zoekopdrachten. Online kun je heel veel vinden, mochten bepaalde dingen uit deze tips niet duidelijk zijn. En LinkedIn heeft ook een goede hulpfunctie. Succes!